MINŐSÉG ÉS ÁR.
A KORREKT NYOMDA 30 ÉVE VÁR!
NYOMDA:
1106 Budapest, Fehér út 10.
62-es épület
TELEFON:(+36) 80-205-428,
(+36) 1 264-4602,
260-1685, 419-4150
E-MAIL: E-mailt megjelenít
E-mailt megjelenít
30 ÉVE KORREKT A RECEPT
MagyarEnglishDeutsch

Katalógus nyomtatás

Ön katalógust nyomtatna?
- A katalógus készítés a legalkalmasabb céljai elérésére?

Katalógus készítésekor miről célszerű Önnek dönteni:

  • Hol készüljön a katalógus?
  • Saját magunk készítsük, vagy vonjunk be reklámügynökséget?
  • Vagy nyomdát?
  • Ofszet nyomda vagy digitális nyomtatás?
  • Milyen méretű legyen a katalógus?
  • Milyen papírra készüljön?
  • Egy vagy két oldalon legyen nyomott?
  • Fekete vagy (direkt szín) más szín?
  • Mekkora mennyiség esetén gazdaságos a katalógus nyomása?

Támpontok Önnek a katalógus készítésekor

A katalógus elkészítése közben a fent felsorolt kérdések támpontot adhatnak a megtervezéshez. Először is döntést kell hoznunk abban, hogy saját magunk, avagy szakember illetve reklámügynökség bevonásával tervezzük.

  • Ha már van kialakult elképzelésünk, de nem tudjuk megvalósítani annak látványát, akkor a katalógus tervezéshez reklámügynökségek garmada áll rendelkezésünkre. Az ő szakembereik elkészítik a katalógus nyomdakész anyagát.
  • Ha a katalógus elkészítését saját magunk szeretnénk megoldani, további kérdések merülnek fel annak érdekében, hogy megfelelő formátumú anyagot adjunk.

Milyen programban akarjuk elkészíteni?  (Quark, Corel Draw, Adobe Photoshop, Adobe Illustrator, Adobe Indesign)

  • Fontos szempont, hogy vannak-e képek az adott anyagon?
    • Milyen azok elhelyezkedése, felbontása?
  • A papír típusa, a betűtípus, az alap meghatározása, amelyre a képek kerülnek.
  • A margók viszonya, a cím elhelyezése, a szöveg terjedelme.
  • Hajtási, kötési mód, rácssűrűség.

Továbbá  RGB-ben avagy CMYK-ban adjuk meg  az anyagot.  Az RGB színrendszerben a színek a három alapszín a vörös (R - red), zöld (G - green), kék (B - blue) egymásra vetítésével - összeadásával - állíthatók elő, ez tulajdonképpen az additív színkeverés.

Ez a fajta színkeverési rendszer a kisugárzott, illetve az érzékelt fényen alapul, ezért csak fényt kibocsátó berendezésekkel hozható létre, illetve azokban alkalmazzák:
video, monitor, dialevilágító, digitális kamera, a szkennerek többsége - tulajdonképpen az ilyen típusú berendezések működésének ez a fizikai alapja.

A nyomdaipar a színes képek nyomtatásához a CMYK színkezelést használja.
A CMYK rövidítés a Cyan, Magenta, Yellow, Black (kékeszöld, bíbor, sárga, fekete) szavak kezdőbetűiből képződött (a black utolsó betűje). A nyomdagépek ezt a négy színt nyomják a papírra egymás után a színes képek megjelenítéséhez. A fekete azért szükséges, mert a másik háromszínű festékkel nem lehet elegendően erős fekete tónust létrehozni. Emellett a nyomtatott termékekben sok a teljesen fekete elem, jellemzően a szövegek betűi.

Ezt gazdaságosabb egy színnel a katalógus készítésekor a papírra nyomni, mint három színből kikeverni. Minthogy itt fehér papírra nyomott színes festékek hatását kell szimulálni, a nagyobb számok sötétebb tónusokat (több festéket) jelölnek. Az értékeket százalékos formában kell megadni. Ezért minden alapszínnek száz fokozata lehetséges. A nyomdai előkészítéshez használt fotóretusáló programok CMYK módba is át tudják konvertálni a képeket.

Érdemes döntenünk abban, hogy melyik nyomási módot választjuk. Az ofszetnyomás közvetett síknyomtatást jelent. A nyomatást megelőző technológiai munkafázisokban áll össze a katalógus. A terméknek minőségileg és mennyiségileg kifogástalanul tükröznie kell a sokszorosítandó információkat. A nyomóforma készítésével az információk átalakításának munkafázisai lezárulnak. A tömeggyártás, a kívánt példányszámok nyomása a gépteremben valósul meg. Az azonos információkat tartalmazó, megismételt nyomatoknak tehát, a tömeggyártás egyes példányainak külön-külön és egymáshoz viszonyítva is azonosnak kell lennie. A nyomóformán az anyaghibákból, vagy technológiai lazaságból adódó észre nem vett hibák hiányos, vagy minőségileg nem megfelelő kép és szöveg információk a teljes példányszám minden egyes darabjában jelentkeznek. A sokszorosítandó képet először rávilágítják a nyomóformára (ofszetlemez). A Ctp (Computer To Plate) lemezlevilágító gép, lézerrel világítja az ultraibolya vagy thermo nyomólemezeket. Ezzel szemben a legújabb Ctcp (Computer to conventional Plate) technológiánál a számítógépből hagyományos nyomólemezre történik a levilágítás.

A nyomás megkezdésének előfeltétele a megrendelő által jóváhagyott nyomat. A gépmester feladata a továbbnyomás alatt az egyenletes színerő, a kifogástalan illeszkedés tiszta korrekt nyomat készítése a teljes példányszámnyomás alatt. Ezeket a követelményeket a gyártásközi ellenőrzés keretein belül az üzemelő gépből meghatározó időközökben kivett ívek ellenőrzése teszi lehetővé. Az elkészült nyomatnak száradási időre van szüksége annak érdekében, hogy további kötészeti munkálatok ne ejtsenek benne hibát.

Ha igazán jó minőséget szeretnénk nagy mennyiségben és gazdaságos áron, akkor az ofszet nyomtatás a jó megoldás. A digitális nyomtatás során a kiadványszerkesztő programok segítségével előkészített kiadvány (adatfile) a számítógépről közvetlenül a nyomógépbe kerül, így a folyamatból kimarad a film és nyomólemez készítése.

  • Az alacsony induló költségek miatt alacsony példányszámtartományban is gazdaságosan állítható elő a katalógus (akár 1 példányban is) a kiadvány elkészülésének ideje jelentősen lecsökken. Azonban a két technológia között a minőségi termék csak ofszet nyomtatás esetén érthető el.

A katalógus méretének meghatározása függ a képek méretétől, a szöveg terjedelmétől, a betű típusától, a margók viszonyától. A papír típusa függ a megrendelő igényétől, a katalógus mennyiségétől, attól hogy milyen célra szánjuk.

Amennyiben nagyobb példányszámú katalógust szeretnénk szétterjeszteni, érdemesebb a vékonyabb típusú papírt választani 90gr-115gr közötti vastagságút. A célunk, hogy minél szélesebb körben, de mindenhová eljusson.

Ha jobb minőségű katalógus készítése a cél (pl. kiállításra vagy vállalkozásunk ismeretségének növelésére), akkor arra törekszünk, hogy igényes terméket tudjunk átadni ügyfeleinknek. A minőségi terméket erősen befolyásolja a papír típusa. Ebben az esetben 150gr-170gr vastagságú az optimális. Ennek megfelelően a szöveg terjedelme és a képek elhelyezése alapján lehet egy vagy két oldalon nyomott a katalógus.

Árajánlat kérés esetén az alábbi paramétereket kell megadnunk: az anyag mérete (vágott mérete), terjedelme (borító + belív), példányszáma az anyagleadás formája (pdf vagy ps)
(A Portable Document Format (PDF) az Adobe Systems által kifejlesztett bináris fájlformátum, mely formátumban dokumentumok tárolhatók melyek különböző szoftverrel, különböző hardver és operációs rendszer alatt olvashatók és létrehozhatók. A PDF alkalmas szöveget, ábrát és képeket tartalmazó dokumentum leírására eszköz független és felbontás független formában. A dokumentum lehet egyoldalas vagy több ezer oldalas, egyszerű vagy összetett: sokféle betűtípussal, ábrával, színnel és képpel, továbbá tartalmazhat interaktív beviteli mezőket, nyomógombokat stb. lehetőséget teremtve arra, hogy üres űrlapokat hozzunk létre, amit a felhasználók később elektronikus formában is ki tudnak tölteni. A PDF egy nyílt szabvány, emiatt bárki jogdíjmentesen írhat alkalmazásokat, amelyek olvasnak vagy írnak PDF formátumot.

PostScript: Az Adobe által kifejlesztett oldalleíró nyelv, mely a grafikai D tipográfiai D elemeket vektorgrafikus módon tárolja. Eszköz független, ennek is köszönheti, hogy napjainkra a nyomtatás szabványává vált.

A katalógus nyomás során meghatározó momentum, hogy hány szín uralkodik az anyagon (minimum 1 illetve maximum 5 színből állhat egy katalógus) milyen a papír típusa, kötészeti munkálatok.

Az egy vagy két oldalas katalógusunkon az alábbi kötészeti hajtások végezhetők: leporelló, egy hajtás, harmonika, oltár, LA4 6oldalas, LA4 8 oldalas hajtások segítségével esztétikusabb látványt érhetünk el a katalógus megjelenésében.

Az ofszet nyomtatás csak nagy mennyiség esetén gazdaságos. Kis mennyiségnél érdemes digitális nyomdához fordulni.

Az elkészült katalógus meghatározó szerepet tölt be cégünk, vállalkozásunk arculatában.

[ Vissza ]